למה SmartStream יעשה לך טוב?

ביחד עם התקדמות יחידות ההנעה החשמליות, מנועי הבעירה הפנימית יהיו איתנו גם בעתיד הקרוב. יונדאי ממשיכה לפתח אותם לרמות חדשות של יעילות, עוצמה וחסכון.

  ביצועים של מכונית מוגדרים על פי האופן בו היא נעה - מהירה, חזקה. אולם בשנים האחרונות נוספות אמות מידה חדשות אשר משלימות את שני מדדי הפתיחה הבסיסיים. אלה כוללים חסכון בדלק וידידותיות לסביבה. במקביל, יצרניות הרכב, ויונדאי ביניהם, הפכו לרגישים יותר להעדפות האישיות של הנהגים והנהגות. מימדים של נוחות נסיעה ואפילו התחושה שיוצרת העברת ההילוכים הפכו לרלוונטיים בבחירת רכב חדש. מסורתית יונדאי משקיעה המון בפיתוח של מערכות ההנעה. בעיניה זהו הבסיס לביצועים וליעילות של כל דגמיה. יחד עם זאת, השינויים בעולם הרכב דורשים כיום גישה יותר מגוונת כשבאים לפתח מערכת הנעה חדשנית אשר ראשית כל תענה על ההעדפות של הנהג, תשלב מנוע ותיבת הילוכים תגובתיים יותר וחדים יותר לדרישות הנהג ושנית תשתלב באופן הרמוני בסביבת התחבורה המודרנית.    

 

הלב של smartstream

תתרגלו לשמוע את השם הזה. זהו השם שיהיה המנוע ביונדאי ובמותגים נוספים של קבוצת HMC ובכללם גם ג'נסיס היוקרתית. בראיה רחבה יותר, מדובר בצעד חשוב לקראת הרחבת השימוש של הציבור במכוניות היברידיות, היברידיות נטענות וכמובן מכוניות חשמליות. שתי רמות החשמול הראשונות עדיין מחייבות שימוש במנוע בעירה פנימית וכאן נכנס ה- smartstream לתמונה. מנוע יונדאי החדש יעמוד ברף הדרישות הגבוה על ידי שילוב טכנולוגיות חכמות כדי להשיג מטרות של חסכון בדלק, שיפור ביצועים והפחתת פליטה, יחד עם STREAM - הזרם של תערובת הדלק/אוויר הנכנסת למנוע באופן החלק ביותר לבעירה היעילה והנקייה ביותר האפשרית. במנוע החלק החשוב ביותר של הפקת הכוח הוא השליטה בנפח האוויר שנכנס לתוכו. זה הרי המפגש של האוויר עם הדלק והניצוץ שיוצרים את הכוח. אבל כמות הדלק שאפשר להזריק למנוע תלויה בנפח האוויר. יותר דלק שווה יותר כוח. לפיכך שליטה באוויר היא תנאי מקדים לפעולה אופטימאלית. במנוע 4-הפעימות שכולנו מכירים, רק בשלב אחד, פעימת הכוח, נוצר באמת כוח. ביתר הפעימות נגזל כוח כדי לשאוב פנימה את התערובת, לדחוס אותה ואחרי העבודה לדחוק החוצה את הפליטה בפעימה הרביעית. בשני שלבים שסתומי היניקה והפליטה משמשים כ"שומרי סף" לזרימה. לאורך השנים יצרניות רבות מצאו דרכים לעשות מניפולציה של השסתומים כדי לשפר את הזרימה לתוך ומחוץ לצילינדרים. עתה יונדאי פיתחה את ה-CVVD אשר שולט במשך הפתיחה של השסתומים. כך אפשר להתאים את כמות האוויר לדרישות הכוח ממש בזמן אמת. למשל מצב של שיוט בו העומס נמוך שסתומי היניקה יסגרו מאוחר יותר כדי להוציא מהצילינדר אוויר שאינו נחוץ להפקת כוח מופחתת בתנאי האלה. כשמגיעה דרישת כוח מדוושת המצערת, השסתומים ייסגרו מיד בסוף היניקה כדי להבטיח שמקסימום הנפח קיים וכדי להתחיל בדחיסה כמה שיותר מוקדם - ולמקסם את הכוח המופק. דרך נוספת לשפר את היעילות היא כמובן לעבור למנועי טורבו-קטני נפח. מנועי טורבו דוחסים אוויר לתוך הצילינדרים בעזרת מדחס (טורבו) אלא שדחיסת האוויר גורמת להתחממותו ומכאן לירידה בכוח המנוע. לשם כך קיים "מצנן ביניים" שתפקידו לקרר את האוויר. הוא עושה זאת על ידי הזרמת האוויר לחזית הרכב שם מותקן המצנן, המתקרר על ידי הרוח. דבר זה דורש צנרת ארוכה שיוצרת השהיית טורבו וירידה ביעילות. כדי להתגבר על זה יונדאי מיישמת מצנן מיניים המקורר על ידי מים - הוא סמוך למנוע, לא צריך שרברבות של צינורות עבי קוטר בתא המנוע ומשפר את תפוקה הכוח ואת המיידיות בו הוא מגיע. גם תאי הבעירה זכו לתשומת לב מיוחדת עם הזרקת דלק כפולה במנועים הקטנים ושילוב של הזרקה ישירה למרכז הצילינדר עם מזרק שני לסעפת היניקה. כאשר ההזרקה הישירה היא יעילה ונקייה יותר בעומסים גבוהים וההזרקה ליניקה משרתת את הנהג טוב יותר בתנועה ובפקקים. כל סדרת מנועי סמארטסטרים של יונדאי נהנים ממערכת ניהול תרמית חדשנית. תנאי החום שבהם המנוע עובד הם קריטיים ליעילותו וכאן מנוע יונדאי משלב מערכת ניהול תרמית אשר לא רק מטפלת בטמפ' של המנוע אלא גם מפקחת על בקרת האקלים וחימום הקבינה. שסתום תלת כיווני מנתב את זרימת נוזל הקירור בין המנוע, תיבת ההילוכים וחימום תא הנוסעים. השסתום המיוחד הזה לא רק נפתח ונסגר אלא גם מסוגל לשלוט על ספיקת המים הזורמים דרכו. עוד פיתוח מעניין היה הפחתת החיכוך הפנימי במנוע. שהרי המנוע מורכב מחלקים רבים הנוגעים אחד בשני ונעים בעומסים ובמהירות גבוהה. לחיכוך הפנימי יש משמעויות מיידיות של צריכת דלק, ביצועים וכמובן אורך חיים ועמידות. בנוסף חיכוך יוצר כמובן חום, רעשים ורעידות עם השפעה שלילית על חווית הנסיעה. על ידי שימוש בחומרי גלם קלי-משקל וטכנולוגיות ציפוי חדשניות בנקודות הממשק, הצליחה יונדאי להפחית מאד את החיכוך הפנימי. כמה זה "מאד"? 34% מרשימים ביותר ביחס למנועי הדור היוצא.    

 

תיבות הילוכים סמארט סטרים

בנוסף ליישום smartstream המבריק במנועים, יונדאי הרחיבה את הגישה הזו גם לתיבות ההילוכים שלה. אם זה תיבות ההילוכים הרציפות IVT מטפלות בנושאי העמידות וחווית הנהיגה שהכשילו תיבות רציפות בעבר. היא עושה זאת על ידי יצירה של תחושת העברת הילוכים באמצעות קביעת נקודות על פני הרצף וכך החלפת רצועת המתכת של פעם בשרשרת עמידה וחזקה יותר. תיבת הילוכים חשובה נוספת היא כפולת מצמדים (רטובה) עם 8 הילוכים. תיבה שמסורתית היא יעילה הרבה יותר מאשר תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. היא מטפלת בבעיות שפגעו בתיבות כפולות המצמדים היבשות על ידי שילוב של משאבת שמן בלחץ גבוה וכן במשאבה שנייה בעלת ספיקה גבוהה לקירור המצמדים אשר מופעלת על פי הצורך.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.