כך הג'יפון סחף את העולם

טבלאות המכירות מספרות את הסיפור כולו, היצע הדגמים באתרי היצרניות מגיב לדרישות השוק ואנו מקבלים ג'יפון, בהמון גוונים, טעמים ומידות.

מבלי להיסחף לתיאור היסטורי ארוך ומייגע, נעשה את זה קצר. בתחילה היו רכבי עבודה וטנדרים. כלים חקלאיים וקשוחים למי שבאמת צריך רכב שטח עמיד. באיזה שלב, איכנשהו באמצע שנות ה-70' החליט מישהו שאיכרים בעלי ממון ייהנו יותר , אם לרכב העבודה תהיה קבינה מהודרת, מזגן והגה כוח. כך נולדו ה-SUV הראשונים בארה"ב. בהמשך קרה תהליך דומה גם באירופה שהוליד לעולם את ה"פרימיום SUV" הראשונים שאף החלו לשלב טכנולוגיות קצה (באותו הזמן) של תעשיית הרכב כמו מתלי אוויר שיכולים לשנות את גובה הרכב. הטרנד הזה גדל והביא לפריחה עם היצע גדול של מותגים ודגמים - שלכולם מכנה משותף: גלגלים גדולים, מרווח גחון גבוה, פגושים וחצאיות מעובים, גלגל תלוי על הדלת האחורית וצללית רבועה ותכליתית. והנה ה-SUV המודרני. עד ש...  

ג'יפון חברתי

מחירי הדלק הגבוהים ותפיסה סביבתית מתחזקת הפכה את רכבי השטח הגדולים לסמלים של בזבוז ראוותנות וזלזול בטבע ובחברה האנושית בכללותה. יצרניות הרכב, שתמיד היו עם אצבע על הדופק קלטו זאת והחלו ליצור SUV קטנים יותר, על בסיס פלטפורמות (שלדות) של מכוניות פרטיות. כדי שהציבור יוכל להבין באיזו חיה חדשה מדובר, הגיע השם: "קרוסאובר" - לציון המיקום התודעתי בין המכוניות הפרטיות הנמוכות לבין רכבי השטח הגבוהים. יונדאי הייתה בין הראשונות להגיב כשהציגה לעולם את הדור הראשון של הסנטה פה על בסיס הפלטפורמה של רכב המנהלים סונטה. קרוסאובר היא מילה מסורבלת מאד לומר בעברית - מכאן הגיע ה"ג'יפון" בסלנג שלנו. המילה ג'יפון הפכה לשם גנרי לכל מה שאינו רכב שטח גדול במונחים של יונדאי טראקן של פעם. ג'יפונים יש היום מכל יצרני הרכב בעולם - אפילו הסנובים שבהם שהצהירו בעבר כי לא יטמאו את קו הדגמים שלהם עם משהו שאינו מכונית ספורט טהורה.  

קווים לדמות הג'יפון

אז אם נשים רגע בצד את המעטים שנותרו עם שלדות סולם וסרנים קשיחים, רוב ה-SUV השונים יפלו לתוך הגדרת ה"ג'יפון". המשותף לכולם - קו עיצוב שנותן להם מראה של רכב שטח קשוח (מי יותר ומי פחות) שניתן לזהות על ידי חיפויים שחורים בצידי המרכב, פגושים מעובים, מרווח גחון מוגדל, מסילות גג וכמעט תמיד מרכב מאורך עם דלת תא מטען מתרוממת. ולא משנה באיזה ג'יפון מדובר. קוד העיצוב הבסיסי נשמר מהסיבה הפשוטה שזה מגניב. וזה מאד חשוב כי אנשים קונים ג'יפ קטן כי זה נוגע להם במשהו בלב - יוצר רגש. כבר לא החלטה רציונאלית כי צריך לאסוף אלומות חציר מהשדה אלא החלטה אמוציונאלית כי בג'יפ קטן אנחנו משדרים לסביבה אופי הרפתקני והישגי - הרבה יותר חם מאשר עוד סדאן אפרורית. כמו שהבנתם ג'יפונים יש בכל מימד וגודל. יונדאי מציעה מספר ג'יפונים: VENUE - ג'יפון אורבני שמנגיש את הסגמנט הזה לקהל יעד צעיר ורחב הרבה יותר מאי פעם. עם מחיר שמתחיל ב-109,900 שקלים ומסלולי מימון זו הדרך הקלה ביותר לג'יפון משלכם. עוד ג'יפון קומפקטי מבית יונדאי הוא ה-KONA הדינאמי והמקסים. קונה מגיע עם מנוע טורבו-בנזין חזק עם 198 כ"ס, עיצוב חדש, ויכולות דינאמיות שכתבי רכב רבים הגדירו כ"GTI ספורטיבית ומציאה פרועה". חווית נהיגה אמיתית. ג'יפון חשמלי? בקרוב ה-KONA החשמלית תפתיע עם טווח וביצועים שכבר זיכו אותה שבחים רבים ברחבי העולם.    

ומה עם הבטיחות?

האם ג'יפון יכול להיות בטיחותי? נענה על זה בשאלה: האם ג'יפון יכול שלא להיות היום בטיחותי? המכנה המשותף לכל דגמי הג'יפונים של יונדאי הוא ציון בטיחות גבוה במיוחד. אם זה מבחני NCAP עם 5 כוכבים ל-KONA או ה-IIHS בארה"ב שהעניק דירוג top safty pick ל-ווניו. ציוני הבטיחות האלה מורכבים ממבחני ריסוק הבודקים עד כמה המבנה הכולל של הרכב מסוגל להגן על הנוסעים בעת תאונה ובתרחישים שונים. בנוסף נבדקות מערכות הריסון למושבי בטיחות לילדים וכמובן את היעילות של מערכות הבטיחות האקטיביות השונות - דבר שהוא הכרחי כדי לקבל היום כאלה ציוני בטיחות גבוהים. אם בעבר הדעה הרווחת הייתה שג'יפון אינו בטיחותי כמו מכונית פרטית, כיום זה כבר לא נכון. ג'יפון מודרני ומתקדם, כמו מה שתמצאו היום באולמות יונדאי, הוא ג'יפון בטיחותי על פי ההגדרות של הגופים האמונים על כך: NCAP ו-IIHS.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.