מה זה (ISOFIX) איזופיקס?

בין שלל מערכות הבטיחות החכמות שיש בכל יונדאי מהדורות האחרונים אנו לפעמים מפספסים את זו שמגינה על חיי היקרים לנו מכל – הילדים.

 

כל הורה מכיר את זה. מאבק כמעט בלתי אפשרי עם חגורת הבטיחות מאחור כדי להשחיל נכון את הרצועות דרך חריצים ו-ווים בלתי אפשריים בגב מושב הבטיחות של הילדים. זה עוד יותר כיף כשיש תינוק צורח בסל קל. סטרס? הא...יש!


לפני כשני עשורים התגייסה תעשיית הרכב יחד עם יצרנית מובילה של כסאות בטיחות ועגלות תינוק, כשהמטרה היא לפתח תקן אחיד לכל התעשייה של עיגון בטוח של מושבי הבטיחות לרכב. המטרה הייתה לשחרר את הנהגים והנהגות משימוש בחגורות הבטיחות המסורבלות לקשירה לא מהודקת של המושב ובמקומה להציע נקודות עיגון קשיחות, היישר לשלדת הרכב.


מערכת איזופיקס, ISOFIX, היא הפתרון. בבסיסה אוזני מתכת המחוברות באופן קשיח לשלדת הרכב (לא למושב האחורי שלרוב מתקפל ודורש נעילה משל עצמו). החצי השני של המערכת נמצא במושבי הבטיחות התקניים. על המושבים קיימות זרועות מתכת אשר מושחלות דרך פתחים ייעודיים במושבים (מסומנים באופן ברור) ועם מנגנון נעילה קפיצי שב"קליק" ננעל באופן בטוח ישירות לשלדת הרכב. יעילות החיבור הוכחה פעם אחרי פעם במבחני הריסוק והיא לא רק בטוחה יותר מקשירה עם רצועות הבטיחות אלא שהמערכת גם הרבה יותר קלה לתפעול, פירוק והרכבה תוך שניות ספורות מהרגע שמבינים איך שהעסק עובד.

 

איך יודעים שיש ברכב איזופיקס?

פשוט מאד. אפשר לחפש את ISOFIX במפרט הטכני של המכונית. הוא יופיע לרוב בסעיף החשוב של מערכות הבטיחות של הרכב. אפשרות שניה היא לבדוק בספר הרכב ובעזרת התוכן המפורט למצא את ההתקן ברכב הנבחר. האופציה השלישית היא פשוט לחפש ברכב.

מה שעליכם לנסות לאתר נמצא בבסיס משענות המושב האחורי. חפשו את הסמל של מושב הבטיחות או כיתוב ISOFIX. לפעמים זה מלבן פלסטי קטן שיש להסיר ממנו מכסה כדי לגלות את הפתח בו עוברות זרועות המושב. בדגמים פשוטים יותר זו תהיה פיסה מריפוד המושבים הנשארת במקומה על ידי סקוץ'.

 

איך מתקינים איזופיקס?

איזופיקס זו מערכת שמגיעה מקורית ממפעל הרכב. אין אפשרות להוסיף אותה ברכב שבו אינה קיימת. מדובר בנקודות עיגון מיוחדות המתחברות ישירות לשלדה של המכונית. זה לא משהו שאפשר להוסיף בדיעבד.

עוד לפני תיאור דרך החיבור של המושב לרכב חשוב לציין כי ילדים מתחת לגיל 13 חייבים תמיד לשבת במושב האחורי של הרכב. בנוסף לזה הם חייבים להיות חגורים כדי לאפשר למערכות הבטיחות של יונדאי להגן עליהם ברמה הגבוהה ביותר. אם הילדים גדולים או כבדים מדי לשימוש במושב בטיחות (ראו את הוראות יצרן המושב בעניין הזה) יש להושיבם על בוסטר או על המושב עצמו כשהם חגורים בחגורות הבטיחות.

כדי לחבר מושב בטיחות עם התקן איזופיקס יש לאתר את נקודות העיגון התחתונות שבבסיס כריות המושב האחורי ומסומנות ב-ISOFIX. ברוב כלי הרכב אפשר לחבר עד שני מושבי איזופיקס מאחור.

בשלב הראשון יש להרחיק את אבזם חגורות הבטיחות מנקודות העיגון. בדקו שאין חפצים זרים העלולים להפריע לעיגון המושב במקומו ולמנוע חיבור יציב.

בשלב השלישי, תוך הצמדות להנחיות יצרן מושב הבטיחות שבחרתם, יש להניח את מושב הבטיחות על מושב הרכב כשזרועות העיגון מול הפתחים של איזופיקס. הכניסו את הזרועות דרך הפתחים כך שקצות הזרועות, בעלות מנגנון הנעילה, יגיעו עד לטבעות העיגון הפנימיות ויינעלו עליהן. לרוב יישמע "קליק" כאשר הזרוע ננעלת למקומה.

בשלב האחרון, שוב לפי הנחיות יצרן מושב הבטיחות, וודאו שהמושב נעול היטב במקומו וכי שתי הזרועות נעולות. כדי למנוע הפרעה או חלילה חנק ממשחק בחגורה, מומלץ לגלול ולהרחיק את חגורות הבטיחות באופן כזה שלילד לא תהיה אפשרות להגיע ולשחק בהן.

 

השיטה האמריקאית

בנוסף לאיזופיקס, המקובל בעיקר בשוק האירופאי, בארה"ב יש מערכת מקבילה בשם :LATCH . זו מערכת שדומה במהותה לאיזופיקס אך מוסיפה לה גם רצועת ריסון עליונה שיש לנתב מתחת למשענת הראש ולאבטח אותה (עם הוו שבקצה שלה) לנקודת הקשירה הייעודית שבצד האחורי של משענת המושבים האחוריים.

 

מציל חיים

מושבי הבטיחות לידים מוכיחים פעם אחרי פעם את יעילותם בהצלת חיי הילדים במקרים הקשים ביותר. חיבור יציב וחזק לרכב הוא הכרחי כדי להבטיח את שלומם. שימוש מוקפד וניצול אמצעי הבטיחות שיונדאי מעמידה לרשותכם, ההורים, חיוני כדי לתת לילדים את הסיכוי הגבוה ביותר שלא להיפגע.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.