IONIQ 5 מגיעה לשוק הרכב המתחשמל

יותר ויותר מכוניות חשמליות מופיעות בשוק הרכב בישראל. איך תדעו מה ראוי ליחס וממה כדאי להימנע? רגע לפני שנוחתת בארץ איוניק 5, אנחנו עושים לכם סדר! במה שונה יונדאי איוניק חשמלית? מה הבשורה ב- ioniq5?

עולם הרכב נמצא עתה בעיצומו של תהליך השינוי המהותי ביותר בהיסטוריה. מאז הפעם הראשונה שניקולאוס אוטו חיבר מנוע בעירה פנימית ראשון לכרכרה ללא סוס. עכשיו העולם מתחיל להיפרד ממנועי הבעירה הפנימית, מנועים שהופכים את האנרגיה העצורה בבנזין או סולר לכוח שניתן לנצל, לטובת היעילות העדיפה וכמובן החתימה הסביבתית הנמוכה של מנוע חשמלי.

מכוניות חשמליות יש למצוא כבר בכל קבוצת רכב חשובה: מיני עירוניות קטנות, משפחתיות וכמובן רכבי פנאי. תמצאו אותן במותגי הפרמיום במחירים של חצי מליון שקלים ויותר, וגם אצל מותגי רכב סיניים חדשים בצד העממי של סקאלת המחיר. מכוניות חשמליות צצות כפטריות אחרי הגשם גם אצל מותגי אירופאים וותיקים ומבוססים. כאשר התאוצה לפיתוח מגיעה מגישה הולכת ומחמירה של הגבלת זיהום אוויר, גישה שאליה מתלוות סנקציות יקרות מאד אם יצרניות הרכב לא יעמדו ברף זיהום שהחוק הגדיר.

 

 

הבסיס הנכון

מה הבסיס המכאני שעליו הרכב בנוי? האם זו פלטפורמה של מכונית בנזין שעברה התאמה או פלטפורמה שתוכננה מראש להכיל מערכת הנעה חשמלית. ולמה זה חשוב? מכמה סיבות: האריזה של הרכיבים הרבים המרכיבים את יחידת ההנעה לא תהיה אופטימאלית. הסוללה עשויה לתפוס מקום על חשבון תא המטען, משקלה עשוי להכביד על המבנה ולהרים את מרכז הכובד או לשנות את חלוקת המשקל הבסיסית של הפלטפורמה המקורית. בנוסף, השתלת מנוע חשמלי במבנה קיים הוא פסטיבל של פשרות והתאמות.  לעומת זאת, פלטפורמה שמראש תוכננה להכיל מערכת הנעה חשמלית תשים את הסוללה הגדולה (והכבדה) בצמוד לרצפת הרכב ברווח שבין הגלגלים הקדמיים והאחוריים. בהעדר צורך בגל הנעה, זה מאפשר ניצול טוב יותר של חלל הפנים ויוצר רצפה שטוחה לנוסעים ויותר ספייס. גם במימד הבטיחותי זה עדיף כשהסוללה מוגנת בין קורות השלדה העבות והחזקות ביותר שברכב.  

 

קיבולת סוללת רכב חשמלי

זו המקבילה החשמלית ל"כמה ליטרים נכנסים במיכל". בעוד שבמיכל דלק יחידות המידה יהיו בליטרים כאן היחידות הם קילוואט/שעה. ככל שהנתון גדול יותר כך ה"קיבולת" גדולה יותר. כך למשל הסוללות הגדולות יותר יהיו עם קיבולת של 95 קוט"ש ואת זה אפשר למצוא ב-SUV גדול ועתיר ביצועים,  או 50 קוט"ש לסופר-מיני חשמלית קטנה ועליזה.

 

 

טעינה מהירה

טעינת רכב חשמלי היא "הנושא" אולי הקריטי ביותר. ללא טעינה מהירה היכולת שלכם לבצע נסיעות בינעירוניות ברכב חשמלי מוגבלת מאד. רשת עמדות הטעינה הציבוריות הולכת ומתרחבת בישראל ולא יעבור עוד זמן רב עד שאפשר יהיה לנסוע ללא חרדת טווח לכל מקום בישראל. טעינה המכונית יכולה לקבל מעמדות טעינה AC (זרם חילופין כמו שיש לכם בתקע בבית) או עמדות DC (זרם ישר) חזקות ביותר. עמדות ה-AC יכולות לספק עד 22 קו"ט (קילוואט) בהתאם לתשתית החשמל שיש בבית או בחניון הציבורי. עמדות ה-DC הן מפלצות של ממש עם יכולת לספק מ-50 ועד למעל 200 קו"ט. כדי לאפשר טעינה מהירה, על הרכב החשמלי להיות מצויד במערכת קירור חזקה לסוללה אשר תגן עליה מהחום הרב שנוצר. בנוסף עוד שני דברים שכדאי שתדעו: קצב הטעינה נקבע על ידי מערכת הניהול של הרכב. כך שגם אם התחברתם לעמדה של 100 קו"ט בפועל הקצב עשוי להיות נמוך מזה בהתאם למגבלת הטעינה של המכונית. דבר שני הוא שהטעינה המהירה היא רק עד לרמה של 80% מקיבולת המצבר. כאשר מגיעים ל-80% , קצב הטעינה יורד כדי להגן על המכונית. זמן הטעינה המקובל כיום בתעשייה (לטעינה מהירה) הוא כ-30 דקות מ-10% ל-80%. ברוב המכוניות החשמליות זה מספיק כדי להוסיף כמה מאות קילומטרים לטווח.

 

 

העולם החשמלי של יונדאי -IONIQ 5

יונדאי מובילה את השוק החשמלי עם אחת המכוניות האהובות ביותר בישראל: יונדאי איוניק. נכון, אתם מכירים את הגרסה ההיברידית של האיוניק שהפכה לעמוד מרכזי בשוק הרכב הישראלי. מה שפחות ידוע הוא שאיוניק תוכננה מתחילתה להיות מונעת גם על ידי הנעה חשמלית נקיה (בנוסף לגרסות היברידיות ופלאג-אין). זה אומר שהאיוניק החשמלית עומדת או עולה על כל דרישות הסף הנדרשות כדי להיות רכב חשמלי מעולה.

יונדאי איוניק החשמלית כבר משווקת בישראל והיא מפצחת את חידת הרכב החשמלי באופן הייחודי (והיעיל) של יונדאי. על ידי פיתוח פלטפורמה חכמה, תיכנון אירודינמי מוקפד ושילוב של מנוע חשמלי מאד יעיל, יונדאי הצליחה להוציא יותר טווח מסוללה עם קיבולת של 38.3 קוט"ש. ללא פשרות בביצועים או בטווח המתקבל ממנוע עם 136 כ"ס העומד על 311 משולב או 412 קילומטרים של נסיעה עירונית. כל זה מבלי לשכוח את חבילת הסיוע והבטיחות האקטיבית וכיסוי של 7 שנות אחריות (או 150 אלף ק"מ) על מערכת ההנעה החשמלית והסוללה. משפחתית חשמלית, שימושית ונקיה עם עלויות אחזקה מזעריות ומחיר של 159,900 שקלים בלבד.

הדבר החם הבא שיגיע אלינו ממש בקרוב זו איוניק 5. המכונית החשמליות החדשה של יונדאי אשר מכה גלים בכל העולם. מכונית המבשרת את העתיד החשמלי והסופר-מתקדם אליו יונדאי צועדת. כאן מדובר בפיתוח חדש של מכונית שהיא אך ורק חשמלית. ללא גרסאות בעירה פנימית כלל. בסיס הגלגלים הגדול (300 ס"מ) יוצר חלל עצום שיהיה מעוצב בסגנון סופר-מודרני בו תמצאו קוקפיט דיגיטלי מלא, ממשקי נהג מתקדמים וכמובן מערכות סיוע ובטיחות אקטיביות. העיצוב הוא עתידני כמו שהוא במקביל מחווה לרכב הסדרתי הראשון שיונדאי יצרה.

מתחת לעיצוב תמצאו יחידת הנעה מרשימה מאד. עם מנוע יחיד או שני מנועים ועם מערך סוללות גדול (תלוי בגרסה) אשר מסוגל לקבל טעינה מעמדות אולטרה-מהירות. ולא רק לקבל טעינה אלא שיונדאי איוניק 5 החשמלית תהיה גם מסוגלת לטעון רכב חשמלי תקוע או לספק חשמל לצרכן חיצוני כמו למשל לגריל חשמלי לקמפינג או שרשרת נורות LED לתאורת האוהל.

העתיד החשמלי של יונדאי כבר כאן והוא נושא בשורה של חוויה חדשה שאנו להוטים כבר לחוות בעצמנו.

 

 

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.