מה זה בכלל SUV?

ולמה הרכב הבא שלך צריך להיות SUV?

מה זה בכלל SUV? ולמה הרכב הבא שלך צריך להיות SUV?

היא הפכה למילת הקסם בשוק הרכב, מצד היצרנים כמו מצד הקונים. כולם רוצים SUV ואלה כובשים את טבלאות המכירות. בואו נעשה רגע סדר

איך שהדברים משתנים...רק לפני כמה חודשים הכל נראה עוד, יחסית, נורמאלי. אנשים יצאו לעבודה בכל בוקר, נפגשו, שתו יחד קפה ואפילו ירדו מהמשרד לאכול יחד צהריים. ועכשיו, עבודה מהבית וריחוק חברתי. עולם חדש.  גם המכוניות שלנו משתנות. אם רק לפני כמה שנים המכוניות הנמכרות ביותר היו "משפחתית אלף-שש-מאות אוטומטית" היום המכוניות שמרכיבות יותר ממחצית מנפח המכירות של מכוניות חדשות בישראל הן SUV או רכבי "כביש-שטח" (לפי הגדרת משרד התחבורה) או רכבי פנאי וג'יפונים כפי שנקראים ברחוב. לכולם הרבה מן המשותף אבל אינם זהים.



תן לי 2 טון SUV

כמו הרבה דברים אחרים גם ה-SUV מגיע לעולם מארצות הברית. ראשי תיבות של Sport Utility Vehicle. הראשונים שבהם היו לא יותר מאשר גרסאות סגורות של טנדרים ורכבי עבודה. כלי רכב תכליתיים וקשוחים שבעליהם פעמים רבות עבדו מהם. איך למשל? וטרינרים שצריכים להגיע לחווה מרוחקת בהרי הרוקי, מסגרים שמגיעים לאתרי בניה על פני דרכים לא סלולות ובגדול כל אדם ומקצוע שצריך להביא עימו את הציוד למקום העבודה - מרוחק ככל שיהיה. במקביל לחבורה הזו, גם משפחות ברוכות ילדים גילו את היתרונות של SUV להסעת נוסעים. שורת מושבים שלישית ויכולת מובנית להתמודד עם המשקל הנוסף של נוסעים ומטען. בשורה התחתונה ה-SUV המקורי היה רכב גדול, לרוב גם עם 4X4 שאפשר לו לנסוע בשטח ועם שלוש שורות מושבים. מאז קרו כמה דברים. החשוב שבהם היה זינוק במחירי הדלק לצד נטישת המיני-ואנים המשפחתיים לטובת רכבי "לייפסטייל" שלא רק יכלו לשרת את המשפחה ככלי פנאי בסופי השבוע (כמו לגרור סירה לאגם או לצאת לטיול שטח) אלא גם הקרינו מאופיים על בעליהם כשהגיע לעבודה ביום ראשון בבוקר עם מכונית מכוסה בבוץ וברק בעיניים. כשחבית נפט הגיעה למחיר של 120 דולרים רבים הבינו שצריך למצא פתרונות יצירתיים יותר. בתחילה אלו היו SUV שוויתרו על ההנעה הכפולה כדי לשפר את צריכת הדלק, אחרים הקטינו מנועים. אבל פריצת הדרך המשמעותית הגיעה עם ה"קרוסאובר".



חכם יותר. חסכוני יותר

עם ההכרה שרוב הלקוחות מעדיפים מראה קשוח מאשר באמת לנסוע בשטח וללכלך את הרכב היקר. החלו יצרניות הרכב להשתמש בפלטפורמות (שלדות) של דגמים קיימים כדי ליצור מכונית שנראית כמו SUV, מכילה את כל הקודים העיצוביים של SUV (גלגלים גדולים, כנפיים נפוחות, חיפויים בצד התחתון של המרכב, מסילות גג, גלגל חלופי חיצוני על הדלת האחורית ועוד...). הם נטשו את שלדות הסולם הכבדות של הטנדרים ורכבי העבודה ויצרו מכונית שהיא באמצע הדרך בין רכב כביש משפחתי רגיל ל-SUV מלא. להלן "קרוסאובר". זו מהות ההבדל. הקרוסאובר לרוב יקבל את מערכת ההנעה של המשפחתית הרגילה, ההנעה הכפולה תהיה רק אופציה והממדים יחד עם מרווח הגחון והמשקל קטנים וקלים הרבה יותר. מהצד הקר של היצרניות זה אפשר להן ליצר דגמים מבוקשים על בסיס רכיבים שרובם כבר קיימים על המדף ולמכור אותם עם פרמיה גבוהה יותר. שמחה גדולה. אם תסתכלו היום בכל אתר של יצרנית רכב, תראו שרוב הדגמים המוצעים בו למכירה הם "קרוסאוברים". את מספר ה-SUV הגדולים אפשר לספור באצבעות יחד אחת והם הרבה יותר גדולים ויקרים מכל קרוסאובר. במהות, קרוסאובר הוא באמצע הדרך בין המשפחתית המצויה ל-4X4 הקשיח.



מה ההבדל בין SUV לקרוסאובר

ישנם היום סוגים שונים של קרוסאובר (המכונה גם רכב פנאי או ג'יפון). אם נקבע לנו בצד אחד את ה-SUV הגדולים עם 4X4 ושבעה או שמונה מושבים ובצד השני את המשפחתית הקטנה, יש כמה קבוצות של קרוסאוברים שנכנסים במרווח הזה. המשותף לכולם הוא התבססות על שלדה של מכונית פרטית, והשונות ביניהם היא עד כמה רחוק (או גבוה) היצרן הרים את הגחון ומתרחק מהמקור. יש כאלה שלקחו גרסאות סטיישן והרימו אותם 2.0 ס"מ וחיפויי מרכב כדי לתת לדגם משעמם ואפרורי מעט יותר סומק בלחיים. אחרים הלכו עד הקצה עם מרווח גחון גדול של 22 ס"מ, הנעה כפולה ותוכנות ניהול אחיזה שבאמת נותנים לדגמים האלה יכולת שטח אמיתי.  קרוסאוברים תמצאו בכל גודל וסגמנט של עולם הרכב. מקבוצת המיני, דרך קבוצת סופר-מיני שכרגע מוצפת בדגמים, עבור למיד-סייז שמרכיבה את עיקר המכירות ועוד כמה גדולים עם 7 מושבים (בהם יונדאי סנטה פה והפאליסייד החדשים). קרוסאובר יש ממותגי הרכב העממיים ביותר שלא חוצים את קו ה-100 אלף שקלים וגם ממותגי העילית שבהם קרוסאובר מלא בחשיבות עצמית יעלה יותר משני מיליון שקלים. מיעוטם בעלי 7 מושבים ורובם מציעים מגוון מעניין של מערכות הנעה: בנזין, דיזל ואף היברידי ו-PHEV וחשמל נטו. אז בעצם SUV זה ג'יפ? לא בדיוק. כי ג'יפ זה JEEP. מותג מכובד ביותר ששטח לרגליו. אצלנו ג'יפ הפך להיות שם ג'נרי כמעט לכל רכב שמסוגל לנסוע בשטח. ואילו רכב SUV מתאר שורה של תכונות שאין לכל דגמי ג'יפ. אמרנו כבר שהקווים מטושטשים. אולי זו השמשה המכוסה בבוץ שמטשטשת אותם.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.