5 טיפים לצמצום צריכת חשמל ברכב חשמלי

מכוניות חשמליות הן העתיד והן מביאות עימן בשורה מדהימה של ביצועים נהדרים, חתימה סביבתית זעומה וכמובן שחרור מלא מהעלויות הגבוהות של תדלוקים. יונדאי מובילה את המעבר הזה עם שלושה דגמים חשמליים כשבראשן האיוניק 5 פורצת הדרך אשר נבנתה מיסודה כרכב חשמלי נטו. לצידה משווקות גם האיוניק החשמלית וה-KONA החשמלית ולשתיהן בשורה אמיתית באופן היעיל מאד של צריכת הזרם שלהן (ברכב חשמלי זה נמדד ב-וואט/ק"מ).

 

כדי שגם אתם תוכלו להוציא את המקסימום ממה שיש למכונית החשמלית שלכם לתת, הנה כמה טיפים מועילים וקלים מאד ליישום. וגם הסבר הגיוני למה זה עובד.

 

לחץ אוויר בצמיגים

אין ערוך לחשיבות הצמיגים בכל נסיעה. אלו החלקים היחידים המקשרים, הלכה למעשה, בין המכונית לכביש. הצמיגים מספקים לנו אחיזה, היגוי, בלימה וכמובן נוחות נסיעה ושקט במהלכה. התייחסו לצמיגים כאל דבר דינמי המשתנה לא רק בין עונות השנה השונות אלא גם במהלך הנסיעה עצמה.

למשל במעבר החד בישראל בין קיץ לחורף, לא אחת אנו חווים ירידה מהירה בטמפ'. זה מיד משפיע על לחץ האוויר בצמיגים עצמם. ירידה מלחץ האוויר המומלץ על ידי היצרן אינה רק מסוכנת אלא שתגרום להתנגדות רבה יותר בגלגול – מכאן שלמנוע החשמלי יידרש יותר כוח כדי להזיז את המכונית. הקפידו על הלחץ כפי שמופיע בספר הרכב ובדקו אותו מדי פעם – רק כדי להיות בטוחים. מהצד השני גם לחץ גבוה מדי אינו טוב שכן זה ישפיע מיד על נוחות הנסיעה ועשוי לגרום לירידה בדיוק ההיגוי ורמת האחיזה.

בשורה התחתונה – וודאו כי לחץ האוויר בכל הצמיגים (ולא לשכוח את הספייר אם יש) עומד בנתוני היצרן.

 

נקו את הרכב

לא לא. לא עם שואב אבק וג'ילדה. הכוונה היא לנקות את החתימה האירודינמית של המכונית. יצרניות הרכב, בהן יונדאי, משקיעות ממון רב כדי לצמצם ככל הניתן את מקדם הגרר האירודינמי של המכונית. ואפשר לראות זאת היטב בצללית של מכוניות רבות, בוויתור על שבכת חזית (אפילו שיש מערכות קירור וראדיאטורים). במילים אחרות את ההתנגדות של האוויר למעבר המכונית דרכו. ככל שהתנגדות האוויר נמוכה יותר כך היונדאי תפלח את דרכה יותר בקלות. יתרה מזאת, התנהגות האוויר אינה טורית, אלא הנדסית, כן שנהיגה ב-120 קמ"ש למשל תדרוש כפול כוח מהמנוע מנהיגה ב-100 קמ"ש.

אז איך תנקו את המכונית? כמו שמטוס סוגר גלגלים. הקפידו לנסוע עם חלונות סגורים, אם יש צלחות אירודינמיות על הגלגלים – השאירו אותן שם או בחרו אופציה של חישוקי גלגלים אירודינמיים. כל דבר הבולט מעבר למרכב כמו גגון, קורות רוחב, מנשאי אופניים – צריכים להסתלק. השתמשו במנשא האופניים על הגג רק כשצריך ואז לאחסן.

 

 

היפטרו ממטען עודף

אוקיי, זו אולי הרמה להנחתה. הכוונה היא שכל משקל שקיים ברכב – יוסיף לצריכת הזרם. הארגז עם כלי הטיפוח של המכונית, מיותר. מזרני קמפינג ושישיית מים, מיותר. ועוד ועוד. כל דבר כזה אולי לא שוקל הרבה בפני עצמו אבל זה יכול להצטבר לקילוגרמים רבים. עובדה היא שיצרניות הרכב עצמן מוותרות אפילו על גלגלי הספייר המלאים ומשקיעות המון מו"פ בפיתוח חומרי גלם קלי-משקל ואף ממוחזרים כדי לצמצם ככל הניתן את המשקל העצמי של המכונית.

זה יהיה הימור די בטוח שאם תרדו ממש עכשיו למכונית שלכם שבחניה תמצאו בה לא מעט חפצים מיותרים. כל אחד מאלו – אם אינו הכרחי – יגרום לקיצור טווח הנסיעה.

 

נצלו את המכונית

אחת הבעיות העיקריות של מכוניות, באשר הן, היא לא נעים לומר הנהגים. זה בא בעיקר לידי ביטוי בכך שמרבית הנהגים והנהגות חוששים ללחוץ על דוושת התאוצה עד הסוף מפחד מה שעלול לקרות. מצד שני רבים ורבות חוששים ללחוץ על דוושת הבלם עד הסוף מאותה סיבה בדיוק. אז יונדאי ואחרות, מצאו דרכים כדי להתמודד עם זה. כמו למשל "מגבר בלם בחירום" המוסיף אוטומטית לכוח הבלימה אם המערכת מזהה לחיצה מהירה במיוחד (פאניקה) על הדוושה אפילו שהלחץ של הרגל לא רב. המסר הוא – נצלו את מה שהמכונית יודעת לתת לכם.

איך זה קשור לחשמליות? למכוניות חשמליות יש מערכות שאין ברכבי בעירה פנימית. בעיקר הדבר אמור ליכולת רגנרציה של החשמל. הקפידו להכיר את המערכות שיש במכונית החשמלית שתרכשו – ישנן כאלו המאפשרות כמה דרגות של רגנרציה, ייתכן שאפילו מצב בו אפשרית "נהיגה בדוושה אחת" בה כלל אין צורך להתשמש בבלמי הרכב. ניצול מושכל של יכולת הרגנרציה של הרכב החשמלי יוכיח עצמו בעיקר בנהיגה באיזורים הרריים ויאפשר לרדת מורדות ארוכים תוך כדי מיחזור חלק מטעינת הסוללה. אחד מתוצרי הלווי הטובים של זה הוא שימור ובלאי מופחת מאד של הבלמים של הרכב אשר זוכים לשימוש מועט ביחס לזה של רכב רגיל.

 

הגורם האנושי

שזה אתם. סגלו לעצמכם סגנון נהיגה "חשמלי". הכוונה אינה שעכשיו אפשר לנהוג 80 בנתיב השמאלי. חלילה. אלה היו מודעים ליתרונות ולמגרעות של ההנעה החשמלית. למשל, בתנועה העירונית שם מכונית חשמלית עדיפה הרבה יותר מרכב רגיל בזכות צריכת זרם מינמאלית ולמעשה בכל רגע שבו המכונית נייחת – אין צריכת זרם משמעותית למעט בקרת האקלים, בידור וכיוב'. זאת, בניגוד למנוע בנזין/דיזל שסובב בסיבובי סרק. ומזהם במקום.

מחוץ לעיר היו מודעים לכך שנהיגה נמרצת עשויה לכלות את הסוללה הרבה יותר מהר משציפיתם לו. למדו את מחשב הדרך שלכם אשר קיים בלוח המחוונים ותעשו ניסוי כדי להכיר זאת. ההבדל בין שיוט ב-100 קמ"ש לבין שיוט -120 קמ"ש יכול להתבטא בפערי טווח של עשרות קילומטרים.

היו ערים לגיאוגרפיה. נסיעה לירושלים או לצפת, היא בעיקרה כיוון אחד עשיר בעליות וכיוון חוזר במגמת ירידה. תכננו את הדרך ונקודות הטעינה, באופן היעיל ביותר. קחו בחשבון שלא תוכלו להחזיר במורד את כל הזרם ששרפתם כדי להגיע לראש ההר.

 

מכוניות חשמליות הן בהחלט העתיד. הן יוצרות פראדיגמה חדשה בתחום של תחבורה פרטית ומאיתנו דורשות מעט הסתגלות כדי שנוכל להפיק מהן את המקסימום.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.