חידוש רישיון רכב

מדי שנה ממתינה לכם בתיבת הדואר מעטפה כחולה של רישיון הרכב החדש. מה עושים אם הרישיון פג ולא קיבלתם את החידוש? איך יוצרים עותק וכמה זה יעלה לנו?

אין סיבה להיחלץ כשמגיע היום לחדש את רישיון הרכב, או כפי שרובנו מכירים אותו כ"טסט" השנתי. מטרת הטסט היא לבדוק שכל מערכות הרכב העיקריות, בעיקר הבטיחותיות כמו פנסים, בלמים היגוי וכמובן זיהום אוויר, פועלות כנדרש ולא מסכנות אתכם ואת משתמשי הדרך האחרים. "על הדרך" המדינה גם גובה את האגרה שלה ומכון הרישוי נהנה גם הוא מהפעילות הנוספת. לפני שנמשיך קבלו טיפ אחד שימושי- מכיוון שרישיון הרכב החדש אמור לנחות בתיבת הדואר כחודשיים לפני מועד החידוש, יש לכם מרווח די והותר להכין את המכונית לטסט. יתרה מזאת כדאי, ואף מומלץ להצמיד את הטסט לביקור השנתי במוסך, שממילא אתם צריכים לעשות במסגרת תכנית הטיפולים השנתית. ישנם מרכזי שירות שבמקרים כאלה אף יעשו את הטסט עבורכם במחיר מופחת. אם העלות מצדיקה את זה שתישארו פרודוקטיביים במקום העבודה במקום לסור בעצמכם למכון הרישוי – תנו לאנשי המקצוע את המשימה הזו.  

איפה רישיון הרכב? לא קיבלתי חידוש רישיון רכב

הגיע היום, פתחתם את תא הכפפות ואין רישיון. בין שלל הניירות, הדיסקים השרוטים, פתקי החניה הישנים וחצי כריך מארומה, רישיון הרכב אבד או שהנייר שנספג ברוטב כבר לא קריא. מה עושים? פשוט מאד. מוציאים "כפל רישיון" באחת מעמדות חידוש רישיון רכב, למשל בסניפי סופר-פארם. בסניפים שיש בהם "רישוימט" תוכלו להדפיס כפל רישיון לרכב שמועד סיום תקופת הרישיון היא מעל ל-3 חודשים. יהיה עליכן להזין את מספר הזהות וכן את מספר הרכב. הרישיון החדש יונפק בעמדה עצמה. יתרה מזאת אם ברשותכם הרישיון החדש (זה שכן הגיע בדואר) תוכלו לשלם את האגרה מבלי לעמוד בתור בדואר או בבנק.  

הדפסת רישיון רכב בבית

אם רישיונכם פג או עומד לפוג ועליכם לבצע טסט לרכב תוכלו להגיש בקשה, באופן מקוון בלבד לקבלת רישיון רכב זמני. הרישיון יהיה בתוקף ל-48 שעות ותקבלו אותו במייל כקובץ PDF שניתן להדפיס. עדיין יהיה עליכם לשלם את האגרה לפני ההגעה למכון הרישוי.  

איפה עושים טסט?

חידוש רישיון הרכב (טסט) לא נעשה במוסך רגיל, אלא במכון רישוי שהוא מורשה משרד התחבורה. מכונים כאלה יש רבים, מפוזרים בכל הארץ וניתן בקלות למצא אחד קרוב אליכם בחיפוש מהיר ברשת. שימו לב שיש תשלום נוסף לביצוע הבדיקה על ידי מכון הרישוי. תשלום שאינו קשור לאגרת הרישוי של רישיון הרכב. גובה התשלום משתנה ובכל מקרה מדובר בעלות של כמה עשרות שקלים (משאית מעל 8 טון תעלה 104 שקלים) בלבד. אם מסיבה מסוימת הרכב נכשל בטסט יהיה עליכם לשלם כ-20 שקלים עבור בדיקה חוזרת.  

איזה ניירות צריך להכין?

הטסט משום מה הוא תמיד אירוע מלחיץ, בכל זאת מסתכלים לתכשיט המשפחתי שם למטה, וכדאי להגיע מוכנים היטב מראש. לא רק להכין את המכונית אלא גם לוודא שיש את כל המסמכים הנדרשים וזה לא מאד מסובך.
  • רישיון הרכב החדש והמשולם (לא משולם- לא יקבלו אתכם)
  • ביטוח חובה בתוקף
  • תעודת זהות
  • במקרה שבעל הרכב אינו נוכח בטסט צריך "ייפוי כוח" (מגיע יחד עם הרישיון החדש בדואר) ואת תעודת הזהות של בעל הרכב.
   

היום הגדול

כדי לחסוך זמן ולהימנע ממבחן חוזר בגלל כשל פשוט, קחו יום או יומיים קודם ועשו בעצמכם סיבוב סביב הרכב. וודאו שהפנסים עובדים באופן תקין, אין נורות שרופות לפנים ומאחור. המאותתים תקינים וגם אור הבלם עובד, כולל זה הקטן שם למעלה וגם הנורות הקטנות שמאירות את לוחית הרישוי מאחור חיות. וודאו שלוחיות הרישוי תקינות והספרות שעליהן ברורות ולא מחוקות או חלקיות. עוד כדאי לוודא שאתם יודעים היכן נמצא האפוד הזוהר. הציצו על הצמיגים וראו שאלו אינם שחוקים מדי או ממש קרחים. ברוב הצמיגים החדשים יש אינדיקטורים לשחיקה (חורים קטנים בסוליה או מדרגות בתעלות ניקוז) המאפשרים במבט מהיר לזהות צמיג שחוק מדי. בבית לא תוכלו לדעת האם פליטת המזהמים עומדת בטולרנס של בדיקת הרישוי או האם קיים חופש בהיגוי או במתלים שיתגלה רק כשתהיו במכון. אם בכל זאת תבחרו לגשת למבחן הרישוי המעשי בעצמכם, ולא לתת למוסך שלכם לעשות זאת עבורכם, צפוי לכם יום מעניין. אחרי שכל הניירות עליכם ובתוקף, עשיתם סיבוב סביב המכונית והכל נראה בסדר, הגיעו מוקדם בבוקר למכון רישוי. שם לרוב כבר יש תור (תמיד יש תור) שיעביר אתכם מעמדה לעמדה ומבוחן לבוחן כשכל אחד מהם יבדוק דבר אחר. יבדקו למשל שמספרי השלדה והמנוע תואמים לרשום ברישיון הרכב, יבדקו את תקינות הפנסים, עוצמת הבלמים, רמת הזיהום והאם יש חופש במערכת ההיגוי. אם מתגלה ליקוי שגורם לכישלון במבחן, יהיה עליכם לסור למרכז שירות לתקנו ואז לחזור לבצע בדיקה חוזרת. מכון הרישוי אינו מוסך ואינו מבצע תיקונים במקום.  

טסט למען ביטחונכם

זה אולי מרתיע ואף מעצבן לצאת משגרת יומנו כדי לעבור בדיקה כזו. אבל חשוב לזכור כי מדובר במבחן תקינות שהוא בעל משמעות רבה לביטחוננו ולביטחון של הנהגים האחרים בכבישים. אם יש לכם מכונית שמתוחזקת היטב, לפי פרוטוקול היצרן/יבואן, אין סיבה שהיא לא תעבור את מבחן הרישוי בקלות בכל שנה. אם המכונית שלכם חדשה, היא ואתם נהנים מפטור של המבחן המעשי בשלושת השנים הראשונות שלה על הכביש. על האגרה המדינה לא תוותר, אותה תצטרכו לשלם.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.