איוניק 5 – גורפת שבחים

אם לרגע היה למישהו ספק איזה רכב חשמלי הוא הטוב ביותר, מגיעה תערוכת ניו יורק שבה מוכתרת איוניק 5 כמכונית השנה העולמית. זה לא נגמר בזה

  באפריל התקיים הטקס המסורתי, במסגרת תערוכת הרכב של ניו יורק, שבו מוענקים פרסים למכוניות הטובות ביותר בעולם שהגיעו לשווקים בשנה האחרונה. לא מדובר ב"סתם" פרסים משופטים עלומי שם אלא ריכוז תוצאות של מאות עיתונאי רכב, ביקורתיים, מעודכנים וכאלה שלא עושים הנחות על שום פאשלה קטנה כגדולה. התוצאות הגיעו לאחר שכל השופטים נהגו במכונית בעצמם, חוו אותה במשך ימים וקילומטרים ארוכים של נהיגה בעיר, בפרברים וגם בנסיעות ארוכות ואפילו חיו איתה במבחנים ארוכי טווח, ולמדו איך יכולים להיראות החיים של מי שיבחר ברכב החשמלי הטוב ביותר.  

מכונית השנה בעולם

התואר המרכזי והחשוב ביותר בו זכתה האיוניק 5 הוא World car of the year. זהו תואר אשר מוענק לאחרבחינת כלל המכוניות החדשות שהגיעו לשווקי העולם ועברו מבחני דרכים שהתפרסמו במדיות שונות ב-33 מדינות. לצד ההכרה של עיתונות הרכב העולמית באיכויות ובחדשנות של האיוניק 5 והבשורה שהיא מביאה לעולם הרכב, ההישג המשמעותי הזה, מאד חשוב לצרכנים. בהיצע הולך וגדל ומבלבל של דגמים ומותגים חשמליים חדשים ולא מוכרים זה מאד חשוב שיש גוף גדול, בלתי תלוי וסופר-מקצועי שמסוגל לסמן מי הטוב ביותר ובכך להפחית את הסיכון של "הימור" על רכב אחר שאינו מוכר או מגיע ממקור לא אמין. מעבר להיותה של האיוניק 5 מכונית חשמלית מרשימה ביותר, גם אילו הייתה מצוידת במנוע בעירה פנימית, עדיין הייתה מציבה כללי משחק חדשים גם למכוניות ה"מסורתיות". אם זה בסיס הגלגלים הארוך, 300 ס"מ, המאפשר חלל פנים עצום וגדול יותר מכל SUV מקביל אליו בממדים, ואם זה בתכנון המבריק של חלל הפנים, שימוש בחומרים ממוחזרים, קוקפיט דיגיטלי מלא וקישוריות מרשימה. כל אלו, יחד עם חווית נהיגה כיפית והתנהגות כביש כפי שרק מנהל יוצא חטיבות יוקרה יודע ליצור. ארזו את כל אלה עם איכות יצור ברמה הגבוהה ביותר ותקבלו מכונית מרשימה ביותר שהיא גם חשמלית.   יונדאי IONIQ 5 בצבע אפור מטאלי מצולמת מחלקה האחורי על רקע נוף הרים  

המכונית החשמלית הטובה בעולם

הנעה חשמלית היא העתיד, על זה אין עוררין. בנוגע לשאלה האם בעתיד המכוניות החשמליות ינועו בעזרת סוללות ליתיום או תאי דלק (מימן), הדיון עוד בעיצומו ויכול בהחלט להיות שיונדאי, אשר מובילה גם את תחום המימן, תשלב בין שתי התפיסות בדגמים שונים המיועדים למשימות שונות. כך או כך, אותו צוות שופטים חסר פשרות בחר ביונדאי איוניק 5 כ: World Electric Vehicle of the Year הרכב החשמלי הטוב ביותר בעולם. זאת מתוך 27 דגמים חשמליים חדשים שונים אשר הגיעו לשווקים בשנת 2021. זה לא הספיק שהם הגיעו לאולמות התצוגה ולאתרי המכירות אונליין אלא שמדובר רק במכוניות חשמליות שהתייצבו למבחני דרכים קשוחים של עיתונאי הרכב הספקנים והציניים ביותר. היתרונות של האיוניק 5 מתחילים עוד מהבסיס. עם פלטפורמה EGMP ייחודית שיתרונותיה הרבים באים לידי ביטוי בהגדלת טווח הנסיעה והתנהגות כביש טובה יותר. המערכת החשמלית המתקדמת עובדת במתח של 800 וולט, בזמן שהחשמליות העממיות עובדות על 400 וולט בלבד, דבר המתבטא לא רק שנותן יותר כוח למנוע אלא גם יוצר יכולות טעינה מהירות במיוחד של 10 עד 80 אחוזים תוך 18 דקות בלבד (בהתאם לתשתית הטעינה הקיימת) ובמקביל להציע חללי פנים מרווחים במיוחד. המבנה הייחודי של רכב חשמלי מאפשר למקם את הסרנים בקצוות הרכב, מה שיוצר הרבה יותר חלל פנימי מרכב מסורתי. יתרה מזאת, יונדאי פיתחה מתלה אחורי מיוחד, המשלב את המנוע בתוכו ויוצר התנהגות כביש מאד מספקת ומכוונת נהג מבלי לעשות וויתורים על נוחות נסיעה וחווית נסיעה מפנקת. בהחלט שלא עיגלו כאן פינות.   בנוסף לטווח הנסיעה המרבי שלו בטעינה בודדת יהיה בסביבות 480 ק"מ, לפי תקן WLTP. האיוניק 5 מציע תכונות ייחודיות כמו טכנולוגיית Vehicle-to-Load (V2L), המאפשרת הזנת חשמל לצרכנים חיצוניים ואף להטענת של רכב חשמלי אחר. השימוש במערכת חשמלית כה חזקה יוצר אפקט "חסין עתיד" FUTURE PROF, שבו המכונית תוכל להתמודד ברמת החומרה בכל שדרוגים שעשויים להיות לרשת הטעינה הציבורית – בה אנו תלויים בנסיעות בינעירוניות. בעתיד אף ייתכן יישום של "רשת חשמל חכמה" שבה המכוניות אף תוכלנה להזין חשמל חזרה לרשת בשעות העומס או בחירום והנהגים ייהנו מזיכוי על החשמל. רעיון נחמד.  

חדשנות בעיצוב

זה דבר אחד לראות את האיוניק 5 בצילומים ולראות אותה במו עיניכם. לשבת בתוכה, להזיז את המנופים ולמשוך בידיות. כשהרכב הגיע לראשונה אלינו היינו המומים ונראה היה שאין כמעט מילימטר אחד ברכב שהמעצבים לא עצרו לרגע וחשבו איך אפשר לעשות אותו טוב יותר. לכן הפרס על החדשנות בעיצוב הוא ראוי ביותר. צוות השיפוט של פרס World Car Design of the Year הורכב פאנל של שישה מומחי עיצוב מצרפת, גרמניה, יפן, בריטניה וארה"ב – אשר בחרו באיוניק 5 על פני כל מתחרותיה בעלות המנועים הרגילים או החשמליות. השופטים בפאנל הזה בחנו את המתחרים השונים בעולמות של עיצוב והחדשנות, מה שמעיד לא פחות על שינוי התפיסה שהאיוניק גורם על החשיבה שלנו על מכוניות חדשות בכללותן. כאן מתהווה פאראדיגמה חדשה, דרך חדשנית לחשוב איך מכונית משפחתית מודרנית צריכה להראות כיום. כשזה נקשר גם עם רמיזת עיצוב לדגם היסטורי של יונדאי (ה"פוני" שהייתה היצוא הראשון של החברה), נסגר כאן מעגל באופן מקסים.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.