SUV חשמלי מלא – כל היתרונות

יותר ויותר מכוניות חשמליות נכנסות לחיינו. רובן מציעות את השילוב המבוקש של SUV, המכונה גם רכב פנאי, עם הנעה חשמלית מלאה. קריאת חובה לקראת ה-SUV החשמלי הראשון שלכם.

תאהבו את זה או לא. רכב חשמלי הוא עובדה מוגמרת של המציאות התחבורתית שלנו. מעבר הולך וגדל ממכוניות עם מנוע בעירה פנימית, בנזין או דיזל, למכוניות עם רמות חישמול שונות: היברידיות, היברידיות נטענות (פלאג-אין) וכמובן רכב חשמלי מלא. מכונית חשמלית שכל הכוח המניע שלה מגיע אך ורק ממנוע חשמלי. עובדה שהמכוניות הנמכרות ביותר בישראל הן היברידיות. יונדאי איוניק בין המובילות של המהפכה הזו המשלבת מנוע בנזין ומנוע חשמלי באופן היעיל ביותר. אנחנו, כאן בישראל, כבר מצביעים ובוחרים באופן גורף במכוניות בעלות מערכת הנעה המשלבת גם מנוע חשמלי. השוק הפרטי מעדיף SUV, רכבי פנאי או "ג'יפונים" כפי שהם מכונים. הטבלאות של המכירות בשוק הפרטי מראות זאת היטב. כמחצית ויותר מכלל המכוניות החדשות הן רכבי פנאי או SUV בממדים כאלה או אחרים כאשר הקבוצה הגדולה ביותר ה-MID SUV (כמו למשל יונדאי טוסון החדש). לכן אין היום דבר נכון יותר מ-SUV חשמלי. למשל יונדאי קונה החשמלית. שנותנת שילוב מוחץ של לוק אופנתי לצד חיסכון עצום וסביבתיות מודעת.  

איך עובד רכב חשמלי?

הרבה יותר פשוט, במובנים רבים, ממנועי הבנזין והדיזל המוכרים לנו. בעוד שמנועי בעירה פנימית ממירים אנרגיה כימית המשתחררת בתהליך הבעירה לכוח מכאני (זוכרים את מחזור 4 הפעימות? יניקה, דחיסה, עבודה ופליטה) עם כל הבעיות והאתגרים שזה מביא. מנוע חשמלי הוא פשוט הרבה יותר ופעולתו מסתמכת על דבר שאנו מכירים היטב עוד מילדות: משיכה ודחיה של מגנטים. חלק מהמנועים החשמליים משתמשים במגנט קבוע ואחרים באלקטרומגנט (שדה מגנטי הנוצר כשזרם חשמל עובר דרך מוליך). מניפולציה של השדות המגנטיים האלה גורמת ללב המנוע ("רוטור") להסתובב. פשוט מאד ובעיקר הרבה יותר יעיל אנרגטית ממנוע בנזין. אופי הפקת הכוח והטווח הנרחב, בו המנוע יכול להסתובב במהירות, מייתרים למעשה את הצורה בתיבת הילוכים, מצמד, ועוד רכיבי הנעה רבים וכבדים. כך שהמנועים החשמליים לא אחת נמצאים ממש בין הגלגלים של הרכב ומשחררים את המעצבים ליצור חלל נוסעים גדול ומרווח יותר. הכוח למנוע החשמלי מגיע מסוללת ליתיום גדולה. זו אם תרצו "מיכל הדלק" של המכונית והיא הרכיב הגדול והיקר ביותר בכל מכונית חשמלית. הסוללה מורכבת ממאות ואלפי תאים בודדים המחוברים ביניהם ומנוהלים על ידי מחשב. הסוללה מוקפת בשרוול של מי קירור שהוא הכרחי לצינון המערכת, בעיקר בתנאים של טעינה מהירה ועומסי נהיגה גבוהים. מערכת ניהול חכמה גם יודעת לזהות ובודד תא חשמלי תקול - לטיפול במרכז השירות.  

איך טוענים רכב חשמלי

בדיוק כמו שאתם טוענים את הטלפון הנייד שלכם. מחברים לשקע. אבל זה לא כזה פשוט. אפשר לטעון משקע ביתי ממש (כמו זה של המזגן) אבל אז הטעינה תהיה סופר-איטית. זמן הטעינה הוא גם פונקציה של גודל הסוללה או ה"קיבולת" שלה הנמדדת בנתוני של קילוואט-שעה. או קוט"ש. בנוסף, יש עמדות טעינה ביתיות שבהתאם לתשתית הקיימת בביתכם מסוגלות לספק עד כ-22 קו"ט ולטעון מהר יותר את הרכב החשמלי שלכם. סוג נוסף יהיו עמדות ציבוריות. אלא יכולות להימצא בחניונים של מרכזי קניות, על אם הדרך בתחנות תדלוק שונות ועוד. העמדות האלה פתוחות לציבור אבל דורשות מנוי או אמצעי תשלום מאחת הספקיות המפעילות אותן. בין העמדות הציבוריות תמצאו גם עמדות טעינה סופר-מהירות בעלות עוצמה של 50 עד 200 ויותר קו"ט המסוגלות לטעון בדקות את ה-SUV החשמלי שלכם, למשל יונדאי קונה החשמלית עימה אתם נוסעים לטייל בסופ"ש. חשוב לציין כי עוצמת הטעינה נקבעת על ידי מערכת הניהול שברכב החשמלי עצמו ולא על ידי העמדה. הפרוצדורה לטעינה עצמה קלה ונקייה אפילו יותר מתדלוק. יש לחבר את כבל הטעינה מהעמדה לשקע שבצד או חזית הרכב. להעביר צ'יפ או אמצעי תשלום וזהו החשמל זורם.  

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

אם אנו עוסקים בטעינה ביתית הרי שמחיר החשמל הוא אחיד. כ-51 אגורות לכל קוט"ש כך שאם למשל ליונדאי קונה החשמלית שלכם יש סוללה עם קיבולת של 64 קוט"ש עלות הטעינה שלה תעמוד על כ-33 שקלים בלבד. עם טווח של כ-400 קילומטרים מדובר בעסקה שווה ביותר. טעינה בעמדה ציבורית תהיה יקרה יותר. בעיקר טעינה מעמדה מהירה שעשויה להגיע עד כ-2 שקלים לקו"ט (תלוי במפעיל) ולכן גישה של splash and dash, כמו למשל טעינה של 10 דקות, עדיפה כאן אם רוצים לחסוך. כשמגיעים ליעד אפשר להשלים את הטעינה באופן איטי וזול משמעותית בזמן שאתם כבר בקייאקים.  

SUV  חשמלי זה הלהיט הבא

באופן הפוך לגמרי ממכוניות בנזין, SUV חשמלי יהיה יעיל וחסכוני יותר דווקא בנסיעה עירונית. בפקקים ובתנועה איטית המנוע החשמלי נמצא בתחום היעיל ביותר ועם צריכת הזרם הנמוכה ביותר. רכב חשמלי מלא, אשר פותח על פלטפורמה ייעודית ומכיל את טכנולוגיית ההנעה החשמלית העדכנית ביותר, יהיה מסוגל לתת גם פיתרון בינעירוני נהדר. זאת, אם יש לו יכולת טעינה מהירה - כך שבעצירה לקפה בעמדת DC לטעינה מהירה - תוכלו להעריך את הבחירה החכמה שעשיתם בזמן שהקונה החשמלית נטענת במהירות לקראת המשך הנסיעה.

IONIQ 5 מגיעה לשוק הרכב המתחשמל>

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.