מכוניות חשמליות בגשם. זה בטוח?

מה עושים כשהסוללה חייבת טעינה ומחוץ לרכב יורד גשם חזק? האם בכלל מותר לטעון רכב חשמלי בגשם ומה יקרה לנו אם ניגע במכונית חשמלית רטובה? כך תחיו בין מים לחשמל

מילדות מלמדים אותנו דברים די בסיסיים על חשמל כמו למשל לא להכניס מזלג לשקע. שיעור שחלקנו למדו באופן די קשוח. עוד לימדו אותנו שמים וחשמל לא מסתדרים טוב יחד. כולנו מכירים את הסצנות בסרטים שבהן המחסל משליך מכשיר חשמלי לקרבן שבאמבטיה או הגיבור שמציף את הרצפה כדי לחשמל קבוצת טרוריסטים הסוגרים עליו. ותודה להוליווד גם על החינוך הלא מדויק בעניין הזה. אבל הוליווד לא לגמרי טועה או מטעה. החיבור של מים וחשמל הוא בעייתי מכיוון שהמים מנתבים את החשמל למקומות שלא תיכננו או שיכולים להזיק לנו. וזה קורה כשמערך הגנות נרחב מאד כושל. למשל בבית יש את ממסר הפחת – שמגן עלינו מהתחשמלות. ישנם כמובן הנתיכים שישרפו או יקפצו אם העומס על הקו יעלה מדי ויגרום לחימום שעשוי להתיך את בידוד הכבלים ואז יש את אנשי המקצוע שהם היחידים שמורשים לבצע עבודות חשמל באופן בטוח (אפילו שהייתם בשיעור אחד בכיתה י' בעניין). בכל הקשור לבטיחות של רכבים חשמליים , אחת השאלות הנפוצות ביותר היא מה לעשות במזג אוויר חורפי, כשהגשם יורד באלכסון או שאתם בעמדת DC אימתנית, חשופה למזג האוויר ועומדים בשלולית עם כבל עבה ביד.  

תנו אמון בתהליך

חשוב בשלב הזה להכיר את תהליך הטעינה של היונדאי שלכם. בעקרון, החשמל לא יזרום והכבל לא יהיה "חי" עד שהאיוניק 5 שלכם לא "תלחץ יד" עם עמדת הטעינה. לחיצת היד היא חיבור הכבל, הנעילה האוטומטית שלו לשקע שברכב, וזיהוי עמדת הטעינה על ידי מערכת הניהול שברכב .רק אז הטעינה תתחיל והחשמל יזרום בכבלים. עד השלב שבו נוצרים החיבורים הפיזיים והממוחשבים בין הרכב החשמלי לעמדת הטעינה , אין סכנת התחשמלות. וכשאנו מתייחסים לעמדת טעינה הכוונה היא לעמדת הטעינה הציבורית, AC או DC שקיימות כבר במקומות רבים בארץ ומותקנות על ידי חברות מוכרות ומקצועיות. וזו היא גם ההמלצה אם חשבתם לטעון את המכוניות החשמליות של המשפחה בחניה של הבניין. בשום אופן לא לעגל פינות או לנסות לחסוך כאן כמה שקלים על חשבון הבטיחות. כמו ברכב, גם בחשמל הבטיחות קודמת לכל ורק התקנה מקצועית תמנע תקלות, סכנה ותבטיח טעינה יציבה ובטוחה לאורך זמן. בסופו של דבר, זה בטוח לחבר את האיוניק 5 החשמלית שלכם או כל רכב חשמלי אחר לטעינה בכל מזג אוויר. אפילו שיורד שלג, גשם ניתך או שניהם גם יחד. זה מכיוון שהמערכת החשמלית של הרכב מתוכננת לעמוד בפני חדירת מים כמו למשל כשאתם חוצים שלוליות בחורף. המערכת החשמלית עמידה גם בפני חדירת חלקיקי אבק טורדניים (מאלו יש אצלנו אפילו יותר מגשמים) שגם הם יכולים ליצור מהומה של ממש במערכת החשמל.    

הגנה פיזית ועוד

בנוסף קיימות הגנות חכמות גם ברכב עצמו., למשל כדי למנוע גישה לא מכוונת למערכות החשמל החזקות. יצרנית הרכב מונעת גישה פיזית לחלק ממערכת החשמל ויש עוד מערך חיישנים אשר מנטרים את בידוד הרכיבים או כל שינויים שחלים במרווחי הבטיחות שהוגדרו כדי להגן עליכם. לכן בכל שינוי זעיר, מערכת המתח הגבוה תסגור את עצמה מיידית. זה יקרה אם למשל מישהו, שאינו מורשה, ינסה "להתעסק" עם מערכת החשמל או לא עלינו, במקרה של תאונה בה עשויים להיקרע כבלים ראשיים או אז הרכב החשמלי מדומם את עצמו אוטומטית. גם לעמדת הטעינה יש הגנות דומות. החל מתקן עמידות בפני מים ואבק וכלה באמצעים המזהים התחשמלות, ושינויים בשלמות המבנית שלה שיביאו לכיבוי מיידי כדי להגן עליכם.

שכבות הגנה רבות

גם אם המכונית עצמה רטובה, מגשם או מרחיצת הרכב, אין בעיה לגעת בשטחי המתכת של המרכב. זאת בהנחה כמובן שהרכב תקין ולא נעשו בו שינויים או אילתורים מסוכנים. אותן מערכות המגינות עליכם בעת הטעינה בגשם ישמרו עליכם שלא תתחשמלו במקרה. גם אם מערכת ההנעה דולקת וה-READY הירוק פעיל בלוח המחוונים. מכירים את הקטע הזה שמכונית עוברת אתכם וצינור תידלוק קרוע מתדלדל מפתח התידלוק? ובכן מכונית חשמלית מודרנית תזהה שאתם מנסים לנסוע כשאתם עדיין מחוברים בכבל לעמדת הטעינה – ולא תזוז. כך יימנע מכם אירוע שהוא מסוכן לא פחות משהוא מביך. בגשם או בשרב.

כתבות נוספות

סרטים, הפתעות ועידכונים
אנחנו משקיעים, אז כדאי לכם.